-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9032 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

زودتر از امام جماعت ركوع و سجود انجام دهيم، چه ميشود؟

مأموم بايد افعال نماز مانند ركوع و سجود را همراه با امام جماعت يا كمي بعد از امام به جا آورد و اگر عمدا پيش از امام يا مدتي بعد از امام انجام دهد، معصيت كرده و به فتواي آيات عظام: گلپايگاني، اراكي و فاضل احتياط واجب اين است كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند. به فتواي آيات عظام: خويي و سيستاني و تبريزي و زنجاني جماعتش باطل ميشود بايد به وظيفه نماز فرادا عمل نمايد. اگر به وظيفه فرادا عمل نمايد، نمازش صحيح است.(1) باطل شدن جماعت به معناي اين است كه نمازش فرادا است و ثواب جماعت ندارد.

اگر مأموم سهوا در ركوع و سجود بر امام سبقت بگيرد، چنانچه امام در ركوع باشد، بايد به ركوع برگردد و همراه با امام سر از ركوع بردارد. در اين صورت زياد شدن ركوع و سجود نماز را باطل نميكند، ولي اگر تشخيص دهد كه به ركوع امام نميرسد، نبايد به ركوع برگردد و بايد همين طور بايستد تا امام سر از ركوع بردارد، زيرا اگر به ركوع برگردد و پيش از اين كه به ركوع برگردد و بايد همين طور بايستد تا امام سر از ركوع بردارد، زيرا اگر به ركوع برگردد و پيش از اين كه به ركوع برسد، امام سر بردارد، نمازش باطل ميشود.(2)

اگر مأموم اشتباها سر از سجده بر دارد و ببيند امام در سجده است، بايد به سجده برگردد و چنان چه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد، براي زياد شدن دو سجده كه ركن است، نماز باطل نميشود.(3)

پي نوشتها:

1 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 1470.

2 - همان، مسئله 1471.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.